maanantai 23. tammikuuta 2017

Ihana, raivostuttava SoMe

Mä haluan tänään avautua teille somekäyttäytymisestä. Tämä aihe sivuaa aavistuksen verran mun aikaisempaa "Painavaa asiaa bloggaamisesta"-tekstiä, mutta on silti oma aiheensa. Mä tiedän, että itse en nuorena osannut ehkä käyttäytyä sosiaalisessa mediassa niinkuin kuuluisi, ja ikä on tuonut tähänkin asiaan viisautta. Siltikin törmään päivittäin mm. Facebookissa ihmisiin, niin aikuisiin kuin nuoriinkiin, joilla ei ole minkäänlaisia käytöstapoja ja "somen kirjoittamattomat säännöt" täysin hukassa.

Kuten bloggaamista käsittelevässä postauksessa kerroin, niin itselläni on ohjenuorana se, että minkä nettiin laitat, sitä ei pois sieltä saa. Vaikka kuvitella saattaisi, niin tämä ei kaikille ole itsestäänselvyys, eikä sen suuremmin käytöstavatkaan, jolloin somessa ja netissä ylipäätänsä törmää mitä ihmeellisempiin aivopieruihin, ärsyttävyyksiin sekä ylilyönteihin. Listaan näistä nyt muutaman.


Aloitetaan lapsista ja lemmikeistä. Lapset ovat äideilleen ja lemmikit omistajilleen hyvin rakkaita, se on täysin luonnollista. Siltikään mä en voi ymmärtää ihmisiä, jotka jakaa lapsensa ja/tai lemmikinsä jokaisen saavutuksen ja tekemisen Facebookissa. Mä joskus jaoin kissoista ihan liikaa kuvia mun FB-seinällä, mutta sittemmin tajusin että se on äärimmäisen rasittavaa ja kaikkia ei oikeasti kiinnosta, joten vähensin sitä reilulla kädellä. Nykyään julkaisen kissoista Facebookissa mitään todella harvoin, ja silloinkin useimmiten kissaryhmissä. Lapsien kohdalla olisin vielä tarkempi, koska en usko että lapsen mielestä on kiva myöhemmin tietää, että hänestä on jaettu esimerkiksi pottakuvia kaikkien katseltavaksi. Tottakai lapsenkin kasvun merkkihetkiä on mukavaa jakaa Facebookissa silloin tällöin ystäville ja suvulle, ja niitä on silloin tällöin kiva lukeakkin, mutta spämmääminen ei aiheuta kuin ärsytystä. Tässäkin asiassa on hyvä käyttää maalaisjärkeä; silloin tällöin ihan ok, jatkuvalla syötöllä nounou.



Jokaiselle se oma poikaystävä/puoliso on myöskin (ainakin toivottavasti) hyvin rakas ja tärkeä, ja vaikka kuinka tekisi mieli huutaa sitä ihanaa ruusunpunaista huumaa kaikille, niin... ei. Me ollaan H:n kanssa julkaistu hyvin vähän asioita meidän suhteesta julkisesti, lähinnä se kun muutettiin yhteen, mentiin kihloihin ja yksi yhteiskuva. Mun mielestä on ihan ok laittaa sillointällöin yhteiskuva, kertoa ehkä jos tulee jokin merkkipaalu (jokainen kuukausi yhdessä ei ole merkkipaalu) ja vaikka joskus harvoin pusukuvakin, mutta olen tavannut ihmisiä, jotka tuputtaa sitä omaa rakkautta jatkuvasti Facebookissa ja jokaikisessä somekanavassa mitä ikinä löytävätkään. Jos joku julkaisee seinällään jatkuvasti "Herra X on niin ihana kulta rakastan sua ikuisesti puspusi me tehää lapsia ja mennään naimisiin, nyt jo 3 viikkoa 5 päivää yhdessä <3333!!!" niin lähinnä mulla tulee mieleen että joko koko suhde on kulissia tai sitten tää henkilö on vaan jotenkin yksinkertainen, anteeksi nyt vaan. 



Mä en muutenkaan ymmärrä, että ihmiset jakaa jokaisen tekemisensä netissä. Okei, jotkut jakaa esimerkiksi selfieitä joka päivä Instagramissa, ja se nyt on vielä ihan okei, mutta Facebookin en näkisi olevan siihen tarkoitukseen. Toki voit tunkea näihin kuviin myös vähän persettä ja tissiä tyrkylle, mutta mieti ennen sitä, minkälaisen mielikuvan se sinusta antaa muille. Facebookissa ei myöskään tarvi julkaista jokaista tekemistään, tyyliin "jaa jos sitä kahville", "ja sit leffaa" tai "menen suihkuun". Tällainenkin ihminen mulla oli joskus kavereissa, ja lähti sieltä hyvin nopeasti, kun edellä mainitun kaltaisia päivityksiä ilmestyi yli kymmenen päivässä.



Sitten tosiaankin se liian henkilökohtaisten asioiden jakaminen. Mun mielestä parisuhderiidat, erojen jälkipuinnit, työasiat ja muut sen tapaiset olisi hyvä jättää Facebookin ulkopuolelle. Eri asia toki, jos jaat jonkun töihin liittyvän jutun vain työporukalle, etkä koko kaverilistalle. Työstä kirjottaessa olen erityisen tarkka, koska pahimmillaan ajattelematon kommentti voi johtaa varoitukseen tai jopa potkuihin. Myöskin ylenpalttinen huomionkerjääminen "mun elämä on pilalla :(((" ja sitten kun ihmiset kysyy "mikä on?" niin "kerron yksärillä :(" on mun mielestä noloa. Eli jos et voi kertoa asiaa kokonaan julkisesti, älä kerro sitä ollenkaan.



Viimeisimpänä muttei vähäisimpänä yleiset asiat, kuten käytöstavat ja oikeinkirjoitus. Tiedän, että osalla ihmisistä voi olla jokin kirjoitukseen vaikuttava sairaus, kuten lukihäiriö, mutta esimerkiksi erinäisten uutisten kommentointia sekä foorumeita seuratessa musta välillä tuntuu että puolella suomalaisista on joku kirjoitushäiriö. Jos oikeasti edes yritettäisiin lisätä välimerkkejä, niin tekstistä tulisi huomattavasti helpommin luettavaa. Myöskin jos ilmaisee mielipiteensä, niin olisi hyvä kertoa sille myös järkevät perustelut, jolloin myös ehkä mahdollinen vastapuolikin ymmärtää kantasi. On vaikea ottaa yhtäkään kommenttia tosissaan, jos se on höystetty kymmenellä kirosanalla ja eri mieltä olevat haukutaan saman tien lyttyyn. Maahanmuuttokommentti on tähän mainio esimerkki; "MAMut vittuuum suomesta,,, suomi suomalaissillem,,,!! vitum suvakkihuorat kun ette ymmärrä!". Ehkä hieman kärjistetty esimerkki, mutta pointti tulee ainakin selväksi.



Tämän postauksen ei ollut tarkoitus loukata ketään, mutta jos tunnistit itsesi näistä esimerkeistä, niin olisi ehkä hyvä hetki miettiä omaa somekäyttäytymistä. Toki jokaisen harkintakyky joskus pettää, mutta internetissä ei vaan voi suoltaa mitä tahansa paskaa, ei edes nimimerkin takaa. Postauksen kaikki kuvat on aiheen hengessä otettu mun Instagramista, ja jos haluat käydä katsomassa lisää, niin mut löytää Instasta nimellä nettasusannah.

Mitkä asiat teitä raivostuttaa sosiaalisessa mediassa?

10 kommenttia:

  1. Tosiaankin, sellaiset pariskunnat jotka jakaa ihan jokaisen tekemisensä somessa on todella, todella rasittavaa, se on pakko myöntää. Mutta haluan olla kuitenkin eri mieltä siinä kohtaa, kun puhutaan "ettei jokainen kuukausi ole merkkipaalu" niin suhteen alussa näin on mun mielestä, toki jos puhutaan pidemmästä suhteesta, sanotaan vaikka puoli vuotta ja siitä eteenpäin, se "kuukausipäivä" menettää merkityksensä.

    Ite oon aika varmasti harrastanut aikaisemmin kaiken jakamista somessa, nykyään se on todella vähäistä + blogistakin poistelin aikanaan rankemmalla kädellä vanhoja postauksia.. Naamakirjasta en niinkään ole välittänyt poistaa, olen vain piilottanut :D Naamakirjasta oon muutenkin alkanut suodattaa pois kavereita, jotka päivittää ihan kaikesta.


    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Muotoilin ton merkkipaaluasian väärin. Tottakai siis kuukausipäivät ja joillekkin vaikka jokainen päivä voi olla merkkipaalu, muttei sellainen minkä jakaisi muille. Kyllä mekin H:n kanssa aina kuukausipäivänä kiusoitellaan toisiamme tyyliin "jaa, taas ollaan kuukausi kestetty toisiamme", mutta ei me niitä sen suuremmin juhlisteta :D

      Ja joo, mä olen jyrännyt sekä vanhat blogipostaukset että vanhoja naamakirjapäivityksiä. Kavereita mulla oli Facebookissa reilu vuosi sitten vielä yli 500, mutta karsin tuntemattomampaa porukkaa ja ihmisiä kenen kanssa en ole juurikaan tekemisiä, ja nyt luku on vähän vaille 200.

      Poista
  2. Oon ihan samoilla linjoilla sun kanssa tästä somekäyttäytymisestä :D Välillä kun lueskelee mitä kaikki sinne kirjoittelee niin ei voi muuta kun naamapalmuta minkä kerkeää.
    Eniten mua FB:ssä ehkä rasauttelee just ne tyypit ketkä ei osaa suodattaa sitä mitä sinne kannattaa laittaa ja mitä ei. Itteeni ainakin ahistas jakaa mukulan jokaikinen kakkavaippa ja sairaalakäynti, sekä mitä tänään nyt sitten syötiin ja missä oltiin, mitä tehtiin ja kuinka kauan sitä tehtiin ja miltä nyt tuntuu :D Joskus tuntuu että joillain ei ole minkään valtakunnan rajoja siinä mitä ne tommosiisiin laittaa. Ite oon kauheen tarkka FB:n kanssa, myös bloginkin - joskin blogissa sivuan henkilökohtaisia asioita jonkun verran, mutten kuitenkaan mitenkään älyttömästi. Esim. Puoletkaan mun somekavereista ei edes tiedä että meille on ensi kuussa tulossa vauva, ellei ne sitten lue mun blogia :D en oo nähnyt mitään syytä päivitellä semmosia asioita FB:ssä. Blogissa vaan siks että sinne on hyvä viiden viikon välein vuodattaa että miltä nyt tuntuu :D

    Noi parisuhteet kans FB:ssä, me jaetaan jos ollaan tehty jotain spessua. Tyyliin käyty vuosipäivän kunniaks syömässä, logiikalla "jee, kuudes vuosipäivä ja salaatti" mutta siihen se sitten jääkin :D Naimisiin kun mentiin, vaihdoin vain statuksen kihloissa olevasta naimisiin menneeksi :D

    ♥ Jasmin N // Little Things With Jassy

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, ja blogi on ehkä enemmänkin niiden kuulumisten ja oman elämän kertomiseen sopivampi paikka kuin Facebook, en mäkään juurikaan kuulumisia päivittele Facebookkiin ja Instagramiinkin vain lyhyiden kuvatekstien kera silloin tällöin. Blogissa sen sijaan saatan jauhaa joskus ummet ja lammet kuulumisista.

      Ja me ollaan tosiaan just samanlaisia noiden parisuhdejuttujen kanssa, ainoastaan jos jotain spesiaalimpaan niin jaetaan se muillekkin. Onnittelut vauvasta! :)

      Poista
  3. Samoilla linjoilla olen! Ja on todella tärkeää mitä sinne nettiin kirjoittelee tai millaisia kuvia sinne laittaa, koska koskaan ei tiedä jos tuleva työnantaja niihin törmää. Itse en ainakaan työnantajana haluaisi palkata ihmistä, joka esittelee itseään alasti somessa, koska myös asiakkaat voisivat tunnistaa kyseisen ihmisen. Multa on myös lähtenyt monta kaveria facebookista juurikin eri päivitysten takia! Mä en vaan käsitä miksi kaikki tekemiset ja menot täytyy muillekkin ilmottaa :-D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä! Tottakai tekemisissä ja menemisissäkin on poikkeuksia, mä esimerkiksi oon saattanut laittaa et matkustan paikkaan X, että paikassa X asuvat kaverit ja tutut tietää että oon tulossa paikkaan X ja että mulle voi laittaa viestiä jos haluaa nähdä, koska en kaikille jaksa yksitellen laittaa. Mut ei ketään oikeasti kiinnosta toisten kahvittelut ja suihkussakäynnit tai sit on tooooodella tylsä elämä :D

      Poista
  4. Siinäpä olikin suurin osa jutuista, jotka mua suomessa ärsyttää :D Samoilla linjoilla siis sun kanssa!

    http://fiiaelina.blogspot.com.au/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jälkikäteen tuli vielä muutama mieleen, mutta sitten postauksesta olisi tullut turhan pitkä. Listasta unohtui ainakin itsensä kehujat, treenipostaajat, mietelauseiden ja "huumorikuvien" jakajat ja oman juttunsa tuputtajat (esimerkiksi uskontojutut, illuminati ja politiikka).

      Poista
  5. WOW mitä kuvia! <3 Mulla ihan samat jutut ärsyttää. Ihmiset ei osaa yhtään myöskään tuoda sitä omaa sisältöä, vaan kopioidaan muilta samaa tyyliä. Niinkuin säkin mainitsit noita yleisiä asioita, joita KAIKKI tekee. Ei meidän kaikkien elämä voi olla niin samanlaista. :-D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :) Joo, ja tosta kopioinnista tuli mieleen kans kiertävät ketjukirjeet. ARGH... jotain persoonallisuutta perkele :-D

      Poista

Kaikki kommentit ovat tervetulleita, niin risut kuin ruusutkin. Muistathan kuitenkin ilmaista mielipiteesi asiallisesti :)